Noen ganger i semesteret inviterer vi småbarnsfamilier til en enkel middag med påfølgende sangstund for hele familien.

Middagen serveres fra 16.30 og sangstunden starter ca. 17 og varer en halv time.

Sangstunden bærer preg av å være en sanglek der vi beveger oss og leker det vi synger. Vi leker at vi samler oss i et fellesskap hvor vi hilser på hverandre, synger med hverandre, er på vandring sammen, samles rundt bordet og deler et imaginært måltid, går videre til lystenning og så inn i natten og freden.

Flere av sangene vil være de samme som brukes på babysang, barnegospel og familiegudstjenester, men noen er også nye.

Vi holder til på Menighetshuset og arrangementet er åpent for alle.
Middagen koster 20 kr for voksne og 10 kr for barn.

Er det noe du lurer på, kontakt menighetspedagog Ingvild Yrke, 99 49 92 14 eller Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Vi vil veldig gjerne ha påmelding på forhånd så vi kan beregne middag. Send epost til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Datoer for våren 2023

• onsdag 19. april
  • onsdag 24. mai

Småbarnssang.webp

Om småbarnssang

Alle mennesker er født musikalske. Det er genuint menneskelig å uttrykke seg gjennom musikk. Å være musikalsk betyr å ha en opplevelse når man hører musikk, eller skaper musikk. Hvis man opplever musikk, er man musikalsk, uavhangig av musikalsk ferdighetsnivå. Musikk er et språk og en kommunikasjonsform vi er født med. Allerede før vi er født, hører vi lyder med ulike toner og klanger. Og et barn kommuniserer og leker med lyd fra første stund. Barn er helhetssansende. Det vil si at barn tar inn verden og kommuniserre med verden med hele kroppen og alle sanser. Musikk og bevegelse hører sammen, og når dette tas i bruk med lekens uttrykksform, kan vi mennesker snakke sammen på et annet nivå enn det verbale. Da er ingen for store eller for små, vi er jevnbyrdige.

Sangstunden på småbarnssang er en sammenhengende sanglek, akkurat slik liturgien i gudstjenesten er. Gjennom lekens, musikkens og dramaturgiens språk er vi sammen om noe større som åpner opp nye rom i oss og mellom oss. Dette rommet uttrykker også noe i seg selv som vi kan være i og utforske mens vi vokser til. Det kan lære oss noe om verden, om oss selv, om fellesskap og om Gud.

For at leken skal fungere og bli alles lek, gjentar vi den samme leken hver gang vi møtes. Barn og voksne vil derfor ved gjentakelse bli gode på det de gjør, eie det og gi mer av seg selv og eget initiativ inn i lekens rom. Da kan nye ting skje, og det fastlagte få liv.

Alle mennesker er født med en gudsrelasjon. For barnet er dette selvsagt. Det handler ikke om en kognitiv overbevisning, men om å være til som et skapt individ i det store skaperverket. I småbarnssangens tekster prøver vi å gi ord til hva dette betyr. Derfor ser vi også småbarnssangen som en mulighet til å lære litt om kirkas tro og tradisjon som barn og voksne eventuelt døpes til. Dåp er ikke et kriterie for å være med, men sangstunden er et tilbud om dåpsopplæring.